A RT egyik fontos eleme a gigantikus űrhajók közti párbaj. Mivel a szabálykönyv elég részletesen kitér a különböző mozgás jellegű cselekedetekre, ezért érdemes azokat kihasználni, így a játékosok élvezhetik a taktikázást. Játszhatunk narratívan, nagy vonalakban modellezve az űrcsatát, vagy pedig mérethelyesen lépegetve, számolva, taktikázva. Ez utóbbihoz viszont szükséges valamilyen reprezentálás.
Ezt megelőzően játszottam más űrharcot használó rendszerrel is (SW d6/d20). Ott a hajók jóval mozgékonyabbak, míg RT-ben nehézkes a manőverezés, és fontos szerepe van a fegyverzet elhelyezésének és tűzíveinek. A szokásos tűzíveken kívül felbukkannak újak: dorsal - hasi, előre és oldalra, keel - minden irányba, prow - orr, csak előre, de cirkálóknál oldalra is.
Ahhoz, hogy megfelelően tudjuk reprezentálni a mozgást, kellett valami segédeszköz.
Ezt megelőzően játszottam más űrharcot használó rendszerrel is (SW d6/d20). Ott a hajók jóval mozgékonyabbak, míg RT-ben nehézkes a manőverezés, és fontos szerepe van a fegyverzet elhelyezésének és tűzíveinek. A szokásos tűzíveken kívül felbukkannak újak: dorsal - hasi, előre és oldalra, keel - minden irányba, prow - orr, csak előre, de cirkálóknál oldalra is.
Ahhoz, hogy megfelelően tudjuk reprezentálni a mozgást, kellett valami segédeszköz.
1. megoldás: Négyzetrácsos papír és fólia jelölők
Első körben egy szabvány négyzetrácsos A4-es papír vettem alapnak. Keményebb fóliából 5x5-ös négyzeteket vágtam, a középső négyzetre felrajzoltam a hajót jelképező háromszöget és köréje a tűzíveket. Ezeket alkoholos filccel rajzoltam, mivel az elég maradandó, és eltérő színű pontokkal különböztettem meg a hajókat. Készítettem mellé egy külön 45°-os verziót is, mivel a szabályrendszer szerint a cirkálók ennél többet nem tudnak egyszerre fordulni.
Elgondolva jó ötlet, megvalósítva már nem annyira. A jelölők túl kicsik, nehéz megfogni, mozgatni őket. Ha közel van egymáshoz két hajó, akkor lefedik egymást, és ha egyik lép a másik is könnyen elmozdul. Emellett az asztalon végzett kockadobás, könyvlapozás és egyéb cselekedetek könnyen elmozgatják őket. Persze nem a világvége, csak kellemetlen, amikor minden lépés előtt azt kell nézni, hogy most akkor melyik négyzeten állt. (A markereken rosszul vannak a tűzívek jelölve, ez aztán nekünk is feltűnt.)
Előnye, hogy nagyon olcsó, és az A4-es lap nagy távolságot reprezentál.
2. Megoldás: Elektronikusan
Veszünk egy táblázatkezelő programot, excel, google docs stb. Az oszlop szélességet úgy módosítjuk, hogy négyzeteket kapjunk. Kész is a térkép. Az egységeket karakterek jelölik, annak megfelelően merre fordulnak. A-felfelé, V-lefelé, </> -bal/jobb. A 45°-os fordulatot egy másik karakterrel mondjuk egy .-al reprezentáljuk. Színekkel tovább kombinálható a hatás. Ingyen van, viszont kell hozzá egy számítógép vagy laptop, és a képernyőt nem mindenki látja, forgatni kell, és elég illúzióromboló.
Mindezt lehet papíron is vezetni, de pár kör után már követhetetlen lesz.
3. Megoldás: Battlefleet Gothic
Fórumos beszélgetés alatt kaptam az ötletet, hogy használjam az univerzumhoz megjelent BFG játékot. Jobban utánakerestem a dolognak, tényleg egy nagyon látványos játék. Viszont a kezdőcsomag 70$-os (14-15e Ft-os) ára eléggé elriasztó, amihez 2x4 hajó jár. Na és akkor ott van az, hogy ha elda hajó kell, akkor furán néz ki a Káosz cirkáló, meg kéne ork, meg nincs olyan, ami kéne, stb. Akinek nem számít a pénz (van ilyen?), vagy eleve rendelkezik ilyennel, annak jó megoldás.
4. Megoldás: Papírmodellek
A könyvekben és az interneten illusztrálva van a legtöbb hajóosztály. Ezekből házilag raktam össze markereket, amit kinyomtatva minimális ragasztással, hajtogatással lehetett üzemkésszé tenni. Olcsó, otthon is összerakható.
Az általam készített markerek. Letölthető innen: http://www.2shared.com/file/lQjPK4Xi/RT_ship_modell.html
Illetve egy másik, jobban kinéző, méretarányosabb csomag. Letölthető innen: http://www.2shared.com/file/f89wPvnA/Modellek.html
Elkészítés:
A saját verziómhoz: az űrhajókat kivágjuk a keretből, félbehatjuk, alul kis fület hajtunk neki, ahogy a vonal jelzi.
A fül kivételével összeragasztjuk. Száradásra érdemes könyvek közé tenni, mert akkor nem lesz hullámos felületű.
A talpakon szikével vágunk középen egy vonalat, átdugjuk marker fülét és két oldalt visszahajtjuk. Ha nagyon kell ezt is lehet ragasztani, de anélkül is megáll.
Gyakorlati tapasztalat:
Érdemes a távolságokat a talpon levő X metszésétől mérni, így csak a közvetlen közeli manővereknél akadnak össze a hajók. D6-os kockákkal súlyoztuk, hogy ne boruljanak fel, viszont a hosszabb szár miatt könnyen eldőlnek. Javaslom a második verzió használatát, kényelmesebb. Léptéknél inchet használtunk, mivel az nagyobb és jobban használható. Legalább két vonalzó/mérőpálca javasolt. Túl nagy távolságra nincs szükség, mivel a játékosok által elérhető hajók fegyverzete maximum 8-10 egységre képes tüzelni. Mivel a négyzetes alap eltűnt, így történhetnek elcsúszások, de ilyenkor kerekítünk a legközelebbi egészhez.
Persze lehet ezt is fokozni, parafadugókból talpat készíteni, abba hurkapálcát/fogpiszkálót és arra papírból a hajó képét.
Kiegészítő – Action card-ok:
Az FFG fórumán merült fel az Action cardok-ok használata. Alapból nem kedvelem az ilyen csili-vili dolgokat, mondván felesleges marhaság. Viszont adtam neki egy esélyt, és meglepően jól bevált. Kinyomtatva, kivágva szétosztottam játékosok közt. Így kéznél voltak a szabályok, mindenkinél, amihez a karaktere értett, nem kellett lapozgatni, keresgélni, tudták ők maguk nézni. Javaslom a használatukat, feldobja az űrcsatát. A fenti fényképeken is jól láthatóak.
Letölthető innen: http://www.2shared.com/document/A-GMzsbM/Rogue_Trader_RPG_Action_Cards_.html
Űrcsata tippek
Pár játék után arra jutottam, hogy az alapkönyves vagy Battlefleet Koronus-os értékek gyengék a játékosok ellen. Egy jobb hajó 40-es skillel rendelkezik, a játékosok pedig simán 60-as környékén mozognak. Legextrémebb példa Boarding Actionnél jött elő: a parti 145-ös Command értéke szemben az ellenfél 60-asával (bónuszokkal). Itt muszáj volt átgondolni a legénység alapértékét. Végül arra jutottam, minden hajón lesz egy parancsnok magas Command skill-el, és egy pilóta magas Ballistic skill-el és az újradobás különleges képességgel, így nagyobb kihívás a partinak űrharcban.
Külön köszönet a modellekhez és az ötletekhez tengerSAMnek, és Ladislausnak.
Első körben egy szabvány négyzetrácsos A4-es papír vettem alapnak. Keményebb fóliából 5x5-ös négyzeteket vágtam, a középső négyzetre felrajzoltam a hajót jelképező háromszöget és köréje a tűzíveket. Ezeket alkoholos filccel rajzoltam, mivel az elég maradandó, és eltérő színű pontokkal különböztettem meg a hajókat. Készítettem mellé egy külön 45°-os verziót is, mivel a szabályrendszer szerint a cirkálók ennél többet nem tudnak egyszerre fordulni.
Elgondolva jó ötlet, megvalósítva már nem annyira. A jelölők túl kicsik, nehéz megfogni, mozgatni őket. Ha közel van egymáshoz két hajó, akkor lefedik egymást, és ha egyik lép a másik is könnyen elmozdul. Emellett az asztalon végzett kockadobás, könyvlapozás és egyéb cselekedetek könnyen elmozgatják őket. Persze nem a világvége, csak kellemetlen, amikor minden lépés előtt azt kell nézni, hogy most akkor melyik négyzeten állt. (A markereken rosszul vannak a tűzívek jelölve, ez aztán nekünk is feltűnt.)
Előnye, hogy nagyon olcsó, és az A4-es lap nagy távolságot reprezentál.
2. Megoldás: Elektronikusan
Veszünk egy táblázatkezelő programot, excel, google docs stb. Az oszlop szélességet úgy módosítjuk, hogy négyzeteket kapjunk. Kész is a térkép. Az egységeket karakterek jelölik, annak megfelelően merre fordulnak. A-felfelé, V-lefelé, </> -bal/jobb. A 45°-os fordulatot egy másik karakterrel mondjuk egy .-al reprezentáljuk. Színekkel tovább kombinálható a hatás. Ingyen van, viszont kell hozzá egy számítógép vagy laptop, és a képernyőt nem mindenki látja, forgatni kell, és elég illúzióromboló.
Mindezt lehet papíron is vezetni, de pár kör után már követhetetlen lesz.
3. Megoldás: Battlefleet Gothic
Fórumos beszélgetés alatt kaptam az ötletet, hogy használjam az univerzumhoz megjelent BFG játékot. Jobban utánakerestem a dolognak, tényleg egy nagyon látványos játék. Viszont a kezdőcsomag 70$-os (14-15e Ft-os) ára eléggé elriasztó, amihez 2x4 hajó jár. Na és akkor ott van az, hogy ha elda hajó kell, akkor furán néz ki a Káosz cirkáló, meg kéne ork, meg nincs olyan, ami kéne, stb. Akinek nem számít a pénz (van ilyen?), vagy eleve rendelkezik ilyennel, annak jó megoldás.
4. Megoldás: Papírmodellek
A könyvekben és az interneten illusztrálva van a legtöbb hajóosztály. Ezekből házilag raktam össze markereket, amit kinyomtatva minimális ragasztással, hajtogatással lehetett üzemkésszé tenni. Olcsó, otthon is összerakható.
Az általam készített markerek. Letölthető innen: http://www.2shared.com/file/lQjPK4Xi/RT_ship_modell.html
Illetve egy másik, jobban kinéző, méretarányosabb csomag. Letölthető innen: http://www.2shared.com/file/f89wPvnA/Modellek.html
Elkészítés:
A saját verziómhoz: az űrhajókat kivágjuk a keretből, félbehatjuk, alul kis fület hajtunk neki, ahogy a vonal jelzi.
A fül kivételével összeragasztjuk. Száradásra érdemes könyvek közé tenni, mert akkor nem lesz hullámos felületű.
A talpakon szikével vágunk középen egy vonalat, átdugjuk marker fülét és két oldalt visszahajtjuk. Ha nagyon kell ezt is lehet ragasztani, de anélkül is megáll.
Saját modellek |
Másik fajta modellek |
Gyakorlati tapasztalat:
Érdemes a távolságokat a talpon levő X metszésétől mérni, így csak a közvetlen közeli manővereknél akadnak össze a hajók. D6-os kockákkal súlyoztuk, hogy ne boruljanak fel, viszont a hosszabb szár miatt könnyen eldőlnek. Javaslom a második verzió használatát, kényelmesebb. Léptéknél inchet használtunk, mivel az nagyobb és jobban használható. Legalább két vonalzó/mérőpálca javasolt. Túl nagy távolságra nincs szükség, mivel a játékosok által elérhető hajók fegyverzete maximum 8-10 egységre képes tüzelni. Mivel a négyzetes alap eltűnt, így történhetnek elcsúszások, de ilyenkor kerekítünk a legközelebbi egészhez.
Persze lehet ezt is fokozni, parafadugókból talpat készíteni, abba hurkapálcát/fogpiszkálót és arra papírból a hajó képét.
Kiegészítő – Action card-ok:
Az FFG fórumán merült fel az Action cardok-ok használata. Alapból nem kedvelem az ilyen csili-vili dolgokat, mondván felesleges marhaság. Viszont adtam neki egy esélyt, és meglepően jól bevált. Kinyomtatva, kivágva szétosztottam játékosok közt. Így kéznél voltak a szabályok, mindenkinél, amihez a karaktere értett, nem kellett lapozgatni, keresgélni, tudták ők maguk nézni. Javaslom a használatukat, feldobja az űrcsatát. A fenti fényképeken is jól láthatóak.
Letölthető innen: http://www.2shared.com/document/A-GMzsbM/Rogue_Trader_RPG_Action_Cards_.html
Űrcsata tippek
Pár játék után arra jutottam, hogy az alapkönyves vagy Battlefleet Koronus-os értékek gyengék a játékosok ellen. Egy jobb hajó 40-es skillel rendelkezik, a játékosok pedig simán 60-as környékén mozognak. Legextrémebb példa Boarding Actionnél jött elő: a parti 145-ös Command értéke szemben az ellenfél 60-asával (bónuszokkal). Itt muszáj volt átgondolni a legénység alapértékét. Végül arra jutottam, minden hajón lesz egy parancsnok magas Command skill-el, és egy pilóta magas Ballistic skill-el és az újradobás különleges képességgel, így nagyobb kihívás a partinak űrharcban.
Külön köszönet a modellekhez és az ötletekhez tengerSAMnek, és Ladislausnak.
Egész pofásak, de még mindig van egy nagy problémájuk... nem lehet velük a 3D-t modellezni. Így sajna marad a narratív.
VálaszTörlésÉn még csak egyszer próbáltam űrcsatát modellezni, de ott nagyon gyorsan szűk lett a 2D.
Miután kiadtam az első "Minden ágyúból tűz! Célpont a HÍD!!!" parancsot a játékosok gyorsan kidobták az előre kitervelt stratégiájukat. Végül a hajót győzelemre a Senechal vitte a másodlagos hídról. A harcra kigyúrt karakterek egész végig a döglődő hajón kommandóztak, elsőnek hogy kijussanak a lerombolt hídról, aztán megmentsék az egy szem túlélő navigátort végül pedig hogy visszaverjék az átszálló csapatokat. Utóbbit egy kecses átkaroló manőver keretében. A begőzölt Arch-Militant a csapataival űrruhában sétált oda a torpedó kiálló részéhez, lyukat robbantott rá és hátulról hajtotta bele őket a nehézfegyveresek karjaiba. A Senechalunknak pedig még arra is volt ideje hogy rádión keresztül lázadást szítson az ellenséges hajón, persze kellet hozzá pár jól sikerült Intimidiation próba. Végül az ellen szedett-vedett legénysége kis híján tényleg átadta neki azt amit kért, a kapitány fejét.
A következő hajójukra már igyekeztek jó erős Dorsal fegyvereket tenni, rengeteg Guided Missilet és vadász osztagokat. Illetve vallásos áhitattal kerülték azt hogy a hajó tetejét kelljen az ellenség felé fordítani.
3d űrharcot emberi korlátok miatt nem lehet szimulálni, magasság-mélység mérése, az átlós távolságok stb mind nagyon nehézkessé teszik. A sw komplettebb űrharca sem foglakozik ezzel, d6-os könyvben van egy eldugott ajánlás hogy jelölőkkel hogy lehet használni de akkor is túl komplex.
TörlésEzt a hidat lövik részt nemigen értem tudtommal nem lehet komponenst célozni, na meg többtízezer km-ről macerás is. Kritikusban el lehet érni volt már de közel sem vészes.